De Grote Sint Laurenskerk, Alkmaars meest impossante monument - en dat behoeft aandacht!

Overhandiging cheque aan burgemeester Bruinooge; bijdrage van Vriendenstichting aan restauratie koorhek

Feestelijke aankleding voor Lenteborrel 2014

Een stichting die de Alkmaarse 'Grote kerk' een warm hart toedraagt.

• Impossante kroonluchter en beschilderd gewelf.

Impossante kroonluchter en beschilderd gewelf.(foto: Rein Schouten, Alkmaar)

Stichting Vrienden van de Grote Sint Laurenskerk

Kort na het moment dat de Hervormde Diaconie besloten had de Grote Sint Laurenskerk niet meer voor de erediensten te gebruiken en de kerk voor een symbolisch bedrag had verkocht aan de Stichting Behoud Monumentale Kerken Alkmaar, is op 3 februari 1993 de Stichting Vrienden van de Grote Sint Laurenskerk opgericht.

De ‘Vriendenstichting’ is dan ook nauw betrokken geweest bij de intensieve restauratie van het gebouw, die in 1996 werd voltooid.

Maar een monument als onze ‘Grote Kerk’ blijft altijd onderhoud vragen en de ‘Vriendenstichting’ zet zich nog altijd in om gelden bijeen te brengen om restauraties mogelijk te maken en verbeteringen aan te brengen.

Onze doelstelling

De Grote Sint Laurenskerk de ‘huiskamer van Alkmaar’ te laten zijn. Dé ontmoetingsplaats voor en van alle Alkmaarders, een plek waar het goed toeven is.

We zien als een van onze belangrijkste taken het financieel ondersteunen van restauraties van de vele kunstschatten in de Grote Sint Laurenskerk.’

Word vriend en steun ons

U heeft zich nog niet aangemeld als Vriend van de Grote Sint Laurenskerk, maar wil de Vriendenstichting steunen in haar werk, dan kunt u zich eenvoudig [inschrijven].

Rondleidingen

Vanaf 1 januari 2018 worden rondleidingen verzorgt via de vrijwilligers van de [Grote Kerk]. Wilt u worden rondgeleid door Alkmaars meest impossante monument? Ervaren gidsen leiden u graag rond; voor meer informatie en contactgegevens, bezoek de pagina van [Grote Kerk Alkmaar].

Word vriend en steun de Vriendenstichting!