• Een stichting die de Alkmaarse 'Grote kerk' een warm hart toedraagt.

Alkmaars Historisch Café

Bibliotheek Kennemerwaard, Historische Vereniging Alkmaar, Regionaal Archief Alkmaar, Monumentenzorg & Archeologie, Stedelijk Museum Alkmaar en Stichting Vrienden van de Grote Kerk verzorgen gezamenlijk een lezingen- en activiteitencyclus onder de naam ‘Alkmaars Historisch Café’. De onderwerpen van de lezingen zijn veelzijdig, en hebben altijd iets te maken met de geschiedenis van Alkmaar en de regio.

Lezing donderdag 29 september 2016

De familie van Brederode; hoge adel van Kennemer bodem
door Carly Misset

Tussen de tijd van graaf Floris V en de eeuw van Rembrandt speelt de familie van Brederode op cruciale momenten een rol in de vaderlandse geschiedenis. Rumoer is daarbij nooit ver weg. Wapengekletter en politieke intriges, macht en hoogmoed, ontvoerde jonkvrouwen en reeksen buitenechtelijke kinderen, de geschiedenis van de Heren van Brederode biedt het allemaal.

Vrouwelijke verzetsstrijders
De Ruïne van Brederode in Velsen-Santpoort is het stamslot van de gelijknamige Hollandse adellijke familie. Vanuit Kennemerland breiden de Brederodes vanaf eind dertiende eeuw als leenmannen en veldheren van de graven van Holland hun macht uit tot ver buiten de grenzen van het graafschap. Eén van de meest roemruchte leden van de familie, Hendrik van Brederode, heer van Bergen en Callantsoog, bijgenaamd de ‘Grote Geus’ is ook in de Alkmaarse geschiedenis geen onbekende.

Naast de imposante burchten en kastelen die de Brederodes laten bouwen, onderstrepen zij hun hoge afkomst en positie met opdrachten aan de beste kunstenaars van hun tijd. In het Brederodejaar 2016 staan samen met de kasteelruïne in Santpoort nog twee bijzondere monumenten extra in de schijnwerpers: het praalgraf van Reinoud III van Brederode in de Grote Kerk van Vianen en het grafmonument van Reinoud van Brederode van Veenhuizen in de Heerhugowaard.

Over Carly Misset
Carly Misset is historicus, tekstschrijver, redacteur en tentoonstellingsmaker. Voor het Brederodejaar schreef zij het boekje ‘Een illustere familie, drie bijzondere monumenten. De Brederodes in Velsen, Vianen, Veenhuizen’.

De familie van Brederode

In het kort:

Datum: Donderdag 29 september 2016
Locatie: Bibliotheek Kennemerwaard, Alkmaar Centrum, Gasthuisstraat 2
Tijd: Van 20.00 uur tot ca. 22.00 uur (incl. pauze)
Kosten: € 7,50 inclusief koffie/thee. Gereduceerde prijs van € 5,00 voor Vrienden van de Grote Kerk.

Kaarten en reserveringen

Kaarten zijn verkrijgbaar bij Bibliotheek Kennemerwaard, locatie Alkmaar Centrum, Gasthuisstraat 2. Tijdens openingstijden van de bibliotheek bij de klantenservice, telefonisch via 072- 515 6644 of per mail alkmaar@bknw.nl

Publicaties en activiteiten van anderen

Publicaties en activiteiten die op deze pagina vermeld staan worden niet door de Stichting Vrienden van de Grote Sint Laurenskerk georganiseerd, maar worden op verzoek van de betreffende organisator of stichting gepubliceerd.

Voor vragen over deze publicaties en activiteiten dient u zich te wenden tot de betreffende organisator of stichting.